محمد حسین فائزی

محمد حسین فائزی
  • ۱
  • ۰

کاملا منطقی و معقول است که نه علم صرف خوب است، نه ثروت تنها. هرکدام خوبی‌هایی دارد و بدی‌هایی، که بدی‌هاشان بر خوبی‌ها می‌چربد. علم تنها که فقط علم باشد و علم بماند و منجر به خدمت و دستاوردی برای بشر نشود، به چه کار می آید؟ همین‌جاست که می‌گوییم علم نافع داریم و علم لاینفع؛ لذا خود علم اگر در حد علم باقی بماند و ادامه‌ای نداشته باشد، می‌شود علم بی‌فایده. البته همین علم بی‌فایده هم مضراتش بسیار کم‌تر از ضررهای ثروت است و منافعش بسی بیشتر از ثروت.

ثروت هم که آوازه‌اش از دور بسی خوش است و حسرت‌زا؛ و چه انسان‌هایی که به اغوای نفس و غمزه شیطان، آبرو و زندگی را برای رسیدن به ثروت باخته‌اند و یا اصلی‌ترین مشغله خود را نق‌زدن بر سر جیب خالی سرنوشت و حسرت خوردن به مال و منال دیگران قرار داده‌اند. که اگر عقل، سلیم بود و خوب می‌نگریست در سرنوشت آنانی که در قله‌های ثروت‌اند، می‌دید که نگهداری همین ثروت، چطور اسباب نکبت و زحمت و سلب آرامش است. ثروت مانند قدرت و مانند شهرت و مانند تمام خوبی‌های دیگر دنیای مادی، با سختی عجین است و هرچه بیشتر شود، زحمتش هم بیشتر است؛ اصلا خلقت عالم بر همین اساس است. وقتی خیلی پول‌دار شوی و اصلی‌ترین شغلت «پولدار بودن» باشد، افراد مگس‌صفت دور و برت به هوای شیرینی‌های دنیایی جمع می‌شوند و هیچ‌وقت نمی‌فهمی که این‌ها برای خود تو دوستت بودند یا برای جیبت؛ و آن‌جاست که می‌گوییم همین ثروت، به خودی خود بیش از آنکه سبب آسایش باشد، نگرانی و سختی می‌آورد و آرامش را می‌ستاند.

ختم کلام؛ معتقدم پاسخ سوال مهم‌ترین موضوع انشای عمر ما این است که «ثروتی بهتر است که از علم به دست آید و علمی بهتر است که تولید ثروت کند» و این تعریف، مبتنی بر روایات معصومین و کلام بزرگان و اسلام‌شناسان و عالمان به حال و زمان است. ثروتی برای مردم و کشور پایدار و مانا است که برخاسته از علم دانشمندان جهادگر ایرانی باشد و علمی نافع و کارآمد است که منجر به فناوری و ثروت ملی گردد.

یکی از نتایج همین نوع تفکر موجود در آموزش و پرورش کشور ما که علم و ثروت را از هم تفکیک می‌کند، بیکاری روزافزون و انتظار اشتغال دولتی و تصور آینده‌ای است یک ایرانی فقط باید کارمند باشد، نه مولّد. به فرزندان‌مان باید بیاموزیم که هم علم خوب است و هم ثروت، به شرط آن که لازم و ملزوم هم باشند و نه علم خوب است و نه ثروت، به شرط آنکه جدا و تنها باشند.

  • ۹۴/۰۸/۲۸
  • محمد حسین فائزی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی